De examenbesprekingen zullen dit jaar digitaal plaatsvinden. Latijn op 21 mei tussen 14 en 17 uur, Grieks op 27 mei tussen 14 en 17 uur. In de nieuwsbrief krijgt u de link die wij zullen gebruiken.
Het is een logistieke en inhoudelijke uitdaging de bespreking dit jaar nolens volens digitaal te houden. Wij zullen ons uiterste best doen voor en met jullie ook dit jaar een handzaam en zinvol correctie-advies op te stellen. Om deze kans van slagen zo groot mogelijk te maken volgt hier alvast enige uitleg en toelichting.
Dit jaar komen we niet in 4 regio’s samen, maar hebben we gekozen voor een grote, digitale vergadering. Wij hopen op een grote opkomst, zodat het advies voor en door een representatief gedeelte van de classici in Nederland gemaakt wordt. Iedereen begrijpt: niet iedereen kan uitgebreid aan het woord komen en de voorzitter en secretaris zullen flink vaart moeten maken om het gehele examen goed te bespreken.
Wat is het programma?
Na het welkom zal de voorzitter iedereen die een taak heeft introduceren en kort de gedragsregels bespreken (die overigens weinig verschillen van een ‘normale’ digitale vergadering). We geven jullie ergens tijdens de vergadering tijd om een Forms in te vullen over hoe jullie dit examen hebben ervaren: dat is zinvolle informatie voor de vaststellingscommissie en voor de VCN. Maar natuurlijk maken we ook eerst een kort ‘rondje langs de velden’. Na deze mondelinge peiling volgt de bespreking van de vragen en de proefvertaling, uiteraard gelardeerd met meerdere korte pauzes.
Zoals gezegd zullen we niet iedereen altijd aan het woord kunnen laten komen. Om toch de gelegenheid te geven later nog te reageren of aan te vullen, hebben we twee ervaren collega’s gevraagd de chat te modereren: nog niet besproken zaken, een nog niet gehoorde mening of een ander inzicht kunnen ook daar geplaatst worden, evenals wat kleinere vragen die teveel tijd zouden kosten in de mondelinge bespreking. De voorzitter zal elke 12/13 vragen of kola even pauzeren om met deze collega’s te overleggen waar punten nog niet naar tevredenheid opgelost zijn en die ‘in the rebound’ nog even bespreken. In het ergste geval komen die punten niet meer in de vergadering ter sprake, indien de tijd tekortschiet, maar worden ze wel bij de opstelling van het uiteindelijke advies meegenomen. We hopen zo dat het advies zo breed mogelijk gedragen wordt en jullie je ook echt gehoord voelen.
We hopen op een informatieve en nuttige middag en we hopen jullie ondanks de beperkingen die we in deze tijd allemaal ervaren in groten getale digitaal te treffen.
De links naar de Teamsvergaderingen worden via de nieuwsbrief verspreid.