Fase van beproeven
In februari zocht SLO scholen die mee willen doen aan het beproeven van de conceptexamenprogramma’s van klassieke talen in zogenaamde try-outs. Deelnemende scholen zullen in schooljaar 2025-2026 onderzoeken in hoeverre de conceptexamenprogramma’s (en conceptsyllabi) bruikbaar en uitvoerbaar zijn in de lespraktijk. Uiterlijk 30 mei is duidelijk welke scholen zullen deelnemen. Daarbij wordt goed gekeken naar de balans tussen scholengemeenschappen en categorale gymnasia.
Intussen is de voorbereiding van de try-outs gaande. De scholen gaan in twee shifts met het schoolexamen aan de gang en worden begeleid door de SLO. Er komen ook focusgroepen, waarvan de leden o.a. onderzoeken hoe docenten vorm geven aan thematisch werken. Zie hieronder een oproep voor deelname aan een focusgroep die in het najaar start.
Oproep deelname aan focusgroepen
Ben jij docent Grieks of Latijn en wil je meedenken over de toekomst van het examenprogramma? SLO zoekt docenten klassieke talen voor een focusgroep over hoe thematisch werken en keuzedomeinen vorm kunnen krijgen in de klas.
Meer informatie over de focusgroep keuzedomeinen volgt nog. Mocht je alvast je interesse willen doorgeven, dan kan dat via een mail naar k.vanoeveren@slo.nl.
Gevraagd: inspirerend lesmateriaal voor de nieuwe examenprogramma’s GTC en LTC
Beste docenten klassieke talen,
Wij, Mareike van der Keur en ik, zijn op zoek naar lesmateriaal dat collega’s kan helpen bij het vormgeven van hun onderwijs en toetsing binnen de fase van beproeven van de conceptexamenprogramma’s GTC en LTC.
Wij ontvangen graag lesmateriaal dat aansluit bij een of meer van de volgende vernieuwingen:
📌 Werkvormen en toetsing binnen domein A t/m D
📌 Werkvormen en toetsing gericht op thematisch werken
📌 Werkvormen en toetsing gericht op ongeziene teksten
📌 Werkvormen en toetsing passend bij de keuzedomeinen
We zullen (delen van) het ontvangen materiaal delen met collega’s die binnen de fase van beproeven met de nieuwe examenprogramma’s aan het werk gaan.
Je kunt je materiaal opsturen aan k.vanoeveren@slo.nl. Veel dank alvast!